Ondernemers die inspiratie op willen doen voor sluwe manieren om hun bedrijf winstgevender te maken, kunnen best eens een retourtje Las Vegas boeken.

De Amerikaanse antropologe Natasha Schull putte uit 15 jaar aan veldwerk in de Amerikaanse gokstad in haar boek Addiction by design: machine gambling in Las Vegas.

Simpel gezegd, zijn er drie manieren waarop casino’s ervoor zorgen dat ze maximaal aan hun klanten verdienen. Die methodes zijn ook buiten Las Vegas toepasbaar.

1. Creëer verwarring

Wie weleens voet heeft gezet in een gokpaleis weet dat je een doolhof binnenstapt. De Britse econoom Tim Harford bespreekt het boek van Schull op zijn weblog en stelt dat de casino’s expres zo zijn ingericht dat de kans groot is dat je verdwaald. Zo blijf je immers langer hangen. Het is zelfs zo erg, dat er in de casino’s regelmatig doden vallen wanneer de ambulancebroeders de weg naar de patiënt met hartinfarct niet kunnen vinden.

Veel andere bedrijven zorgen er ook voor dat je verdwaalt. En nee, dan hebben we het niet alleen over Ikea waar de warenhuizen soms ook meer weghebben van een doolhof dan een winkel.

Veel andere bedrijven zorgen ervoor dat je verdwaalt in de informatie die ze je wel of niet geven en creëren zo figuurlijk een labyrint. Telecombedrijven hebben het zaaien van verwarring bijna tot een kunst verheven. De abonnementen van verschillende aanbieders zijn erg lastig met elkaar te vergelijken waardoor je in het duister tast wanneer je op zoek bent naar het abonnement dat het beste bij je past.

2. Houd mensen zo lang mogelijk vast

De fruitmachines zijn zo gebouwd, dat je zo lang mogelijk blijft zitten, stelt de schrijfster in haar boek. Dat de speler af en toe wat geld wint, hoort er uiteraard bij. Hoe langer je blijft zitten, hoe meer je op den duur zult verliezen. Dat geld verdwijnt regelrecht in de zakken van de casinobazen.

Socialenetwerksites zijn er ook op gebrand om je zo lang mogelijk vast te houden. Telkens verschijnt er weer een nieuw berichtje dat je werkelijk niet mag missen. Hoe langer je op Facebook kijkt, hoe groter de kans dat je op een advertentie klikt en dat de kassa rinkelt voor Zuckerburg en zijn maten.

Hetzelfde trucje wordt wel gebruikt door verkopers van allerhande waar. Wie een fiets koopt, krijgt ook vaak een aanbieding voor een onderhoudsbeurt, verzekering of korting op een kinderzitje. Dikke kans dat je voor de bijl gaat, al staat er een oud zitje in je schuur op je te wachten.

3. Vermijd cash

Tot slot is de gleuf niet voor niets uit veel speelautomaten verdwenen. Natuurlijk zal veiligheid een rol spelen, maar het uitbannen van echt geld is ook lucratief. In het gros van de casino’s koop je bij aanvang een pas (of iets dergelijks) waar je een tegoed op kunt zetten. Psychologen hebben aangetoond dat mensen meer risico’s durven nemen met onecht geld zoals credits bij computerspelletjes. Hoe abstracter het geld, hoe makkelijker we het laten rollen.

Bedrijven die een eigen klantenkaart lanceren waarop je tegoed kunt opbouwen, kunnen hier hun voordeel mee doen. Je koopt tegoed en geeft het vervolgens makkelijker uit dan je zou doen met klinkende euro’s in je zak.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl